Bez systému
Při volbě otázky "který systém použít" je někdy opomíjena jedna varianta. V některých speciálních případech se bez operačního systému můžeme obejít. Typickým příkladem jsou např. výherní hrací automaty či jednoúčelová technická zařízení. Toto řešení přináší mnoho výhod i nevýhod a volba proto závisí na konkrétním případě. Program je odkázán pouze na práci s porty a se službami BIOS. V dalším textu použijeme pro takový program označení "BIOS aplikace".
BIOS aplikace je při startu PC zaváděna z disku, ze sítě nebo z Flash ROM paměti, podobně jako probíhá zavádění operačního systému. Při inicializaci detekuje potřebná zařízení stejně jako operační systém. Výhodou je, že může řešit pouze zařízení, která bude používat. V některých případech si vystačí se standardními službami BIOS.
Podobně jako operační systémy může BIOS aplikace pracovat jak v reálném módu tak i v protect módu a může mít k dispozici buď jen základní paměť 640 KB nebo i extended paměť nad 1 MB. Na rozdíl od aplikace běžící pod systémem není BIOS aplikace ovlivněna chybami operačního systému a souběžnou činností jiných aplikací, tím je možné dosáhnout vysoké stability a bezproblémového časování událostí plně ve vlastní režii. V případě potřeby může aplikace řešit i vlastní multitasking, v nejjednodušším případě postupným vzájemným předáváním řízení mezi jednotlivými částmi programu.
Větší volnost BIOS aplikace je ovšem vyvážena náročnější obsluhou zařízení. Zpravidla je nutno používat pouze vytipovaná zařízení, na která je připravena obsluha. Typickým příkladem je grafická karta. BIOS běžně obsluhuje videomódy pouze do rozlišení 640x480/16. Vyšší videomódy je nutné řešit vlastní obsluhou. Řešením může být VESA rozhraní. Nevýhodou je nižší rychlost grafiky a ne všechny grafické karty VESA rozhraní podporují. Jiným řešením je využití informací ze zdrojových kódů ovladačů open-source operačních systémů.
Ještě problematičtější je obsluha zvukové karty. Před lety byl trend zajišťovat kompatibilitu se zvukovou kartou Sound Blaster. Bohužel tato doba je již pryč a tak dnes již neexistuje žádné jednotné rozhraní pro používání zvukových karet a každý typ zvukové karty je nutné řešit samostatně. Snad jen jako nouzové řešení lze uvažovat PC speaker. Umožňuje generovat tóny s obdélníkovým průběhem a modulací hradlovacího signálu výstupu dokonce přehrávat zvuky s nízkou kvalitou. Bohužel novější PC nejsou PC speakerem už ani osazovány.
VEGASLOT ("Vegas Slot Machine") je ukázkový příklad řešení BIOS aplikace. Je to výherní hrací automat (ovšem bez napojení na reálný akceptor mincí a hopper) napsaný v 16-bitovém assembleru. Pracuje s grafickým videomódem VESA 800x600/256 nebo VGA 320x200/256 a zvukovým výstupem na PC speaker.
Parametry výherního automatu VEGASLOT:
3 válce po 32 pozicích
6 symbolů
6 výherních kombinací (3 stejné symboly)
5 výherních linií
Výhernost 94,0%
Maximální výhra 750
Sázky 1,2,3,4,5 v dolní hře a 5+15 v horní hře
Doplňková hra "Sudá/Lichá" s výherností 100%
Při výhře možnost riskové hry s výherností 100%
Minimální doba hry 1 sekunda
Autostart
Ovládání programu:
Mezerník startuje hru, přidržením se aktivuje autostart, zrušení autostartu opětovným stiskem mezerníku. Při výhře se spusti hra Risk. O výhru je možné při risku losovat a zdvojnásobit ji nebo polovinu ztratit. Risk lze ukončit převedením výhry do banku nebo do kreditů nebo po převedení jen části výhry v risku pokračovat.
<-BackSpace doplní 10 kreditů (funguje jako akceptor mincí), při výhře převede výhru nebo její část do kreditů.
Esc převádí bank do creditů nebo vyplatí kredity (funguje jako hopper). V DOS módu ukončí program.
Tab<-> spustí nebo zastaví hru Sudá+Lichá, při výhře převede výhru nebo její část do banku.
Enter změní výši sázky, H=horní hra (sázka 5 z kreditů a 15 z banku, výhra se násobí 4x). Při výhře vyšší než 750 se výše výhry omezí na 750 a následuje bonusová hra (indikovaná opačným směrem otáčení válců a nulovou výší sázky) se zvýšenou výherností.
Projekt je rozdělen na několik částí:
Screenshoty programu:
Download souborů aplikace VEGASLOT